یک مطالعه ی جدید از محققان دانشگاه نورث وسترن نشان داد که در نمونه ای از مردان و زنان مسن 63 تا 84 ساله، قرار گرفتن در معرض هر مقدار نور در هنگام خواب در طول شب، در مقایسه با بزرگسالانی که در معرض هیچ نوری قرار نگرفته بودند، به طور قابل توجهی خطر چاقی و فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد.

محققان قرار گرفتن افراد در معرض نور را با یک مچ بند هوشمند(دستگاه اکتیگرافی با قابلیت اندازه گیری نور) اندازه گیری و در طی هفت شب ردیابی کردند.

این یک مطالعه واقعی (نه تجربی) است که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض هر مقدار نور در شب با چاقی بالاتر، فشار خون بالا (معروف به فشار خون بالا) و دیابت در میان سالمندان مرتبط است.

دکتر مینجی کیم، نویسنده مسئول این مطالعه و استادیار عصب شناسی در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه نورث وسترن، گفت: چه از تلفن هوشمند، چه از طریق روشن ماندن تلویزیون در طول شب یا آلودگی نوری در یک شهر بزرگ، ما در میان تعداد زیادی از منابع مصنوعی نوری زندگی می کنیم که 24 ساعت شبانه روز بر ما می تابند. افراد مسن در حال حاضر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند، بنابراین ما می خواستیم ببینیم که آیا تفاوتی در فراوانی این بیماری ها در رابطه با قرار گرفتن در معرض نور در شب وجود دارد یا خیر.

محققین از این که متوجه شدند تنها کمتر از نیمی از 552 شرکت کننده در این مطالعه به طور مداوم یک دوره پنج ساعته ی تاریکی کامل را در هر شب می گذرانند، متعجب شدند. بقیه شرکت‌کنندگان حتی در تاریک‌ترین دوره‌های پنج ساعته ی شب که معمولاً در میانه خواب شبانه بودند، در معرض نور قرار می گرفتند.

از آنجایی که این یک مطالعه مقطعی بود، محققان نمی‌دانند که آیا چاقی، دیابت و فشار خون باعث می‌شود افراد با چراغ روشن بخوابند یا اینکه نور در ایجاد این بیماری ها نقش داشته است. افراد مبتلا به این بیماری ها ممکن است بیشتر در نیمه شب از دستشویی(با چراغ روشن) استفاده کنند یا ممکن است دلیل دیگری برای روشن نگه داشتن نور داشته باشند. فردی که به دلیل دیابت دچار بی حسی در پاها شده است، ممکن است بخواهد چراغی را در شب روشن نگه دارد تا خطر افتادن خود را کاهش دهد.

دکتر فیلیس زی، رئیس بخش پزشکی خواب در Feinberg و پزشک Northwestern Medicine، گفت: برای افراد مهم است که از قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب اجتناب کنند یا میزان قرار گرفتن در معرض نور را به حداقل برسانند.

دکتر Zee و همکارانش، در حال بررسی یک مطالعه مداخله ای هستند تا بررسی کنند که آیا بازیابی چرخه طبیعی نور- تاریکی نتایج سلامتی مانند توانایی شناختی را بهبود می بخشد یا خیر.

دکتر Zee نکاتی را برای کاهش نور در هنگام خواب ارائه کرد:

· چراغ ها را روشن نگه ندارید. اگر نیاز دارید که یک چراغ روشن داشته باشید (که ممکن است افراد مسن برای ایمنی به آن نیاز داشته باشند)، آن را به یک لامپ کم نور و نزدیکتر به زمین تبدیل کنید.

· رنگ نور اهمیت دارد. نور کهربایی یا قرمز/نارنجی مغز را کمتر تحریک می کند. از نور سفید یا آبی استفاده نکنید و آن را از فرد خوابیده، دور نگه دارید.

· اگر نمی‌توانید نور فضای باز را کنترل کنید، از پرده های تیره یا ضد نور برای اتاق خواب خود یا از چشم بند استفاده کنید. تخت خود را در جایی قرار دهید که نور بیرون به صورت شما نتابد.

شرکت کنندگان در این مطالعه ابتدا در پروژه ی CHA، یک برنامه بهداشت عمومی و مطالعه اپیدمیولوژیک که در سال های 1967-1973 برای شناسایی بزرگسالان پرخطر برای بیماری های قلبی در محل کار در سراسر منطقه شیکاگو انجام شد، ثبت نام کرده بودند. این مطالعه شامل بررسی دقیق عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی بود.

تقریباً 40 سال بعد (2007-2010)، دکتر Zee و دکتر مارتا داویگلوس، که اکنون استاد کمکی پزشکی پیشگیرانه در فاینبرگ است، مطالعه جداگانه ای با نام مطالعه پیری سالم شیکاگو (CHAS) را با 1395 بازمانده از مطالعه ی اولیه CHA که تمایل به شرکت در این مطالعه را داشتند، انجام دادند. آنها تحت بررسی دقیق دیگری از فشار خون، وزن، قد، کلسترول، گلوکز و سایر عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی قرار گرفتند. علاوه بر این، آنها دستگاه اکتیگرافی را به مدت هفت روز روی مچ دست غیرمسلط خود بستند و یک دفترچه روزانه خواب را پر می کردند. اندکی بیش از نیمی از دستگاه های اکتی گراف مورد استفاده قابلیت اندازه گیری نور را داشتند و اطلاعات همین افراد در این مطالعه جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این مطالعه با عنوان "نور شب در سنین بالاتر با چاقی، دیابت و فشار خون بالا مرتبط است" در 22 ژوئن در مجله SLEEP منتشر شد.

منبع:

https://news.northwestern.edu/stories/2022/06/light-during-sleep-in-older-adults-linked-to-obesity-diabetes-high-blood-pressure/